USA håller på att bli drogliberalt

Yes, idag kan vi läsa i Dagens Nyheter att det snart är legalt att köpa cannabis i Washington - för medicinska syften ofcourse. Drogliberalerna jublar och skribenten är noga med att poängtera att det inte kommer bli tal om coffeshops som i Amsterdam eller i Kalifornien. Men jag kan inte låta bli att tvivla. Eller kanske inte tvivla, men ifrågasätta det här. Jag vet, jag vet, hade alkohol blivit uppfunnet idag så hade det också klassats som en drog. Och jag vet, jag vet, det finns flera studier (dock kan jag inte referera till dem) som visar på att cannabis inte är den farligaste drogen. Allt det här har jag blivit matad med, informera om, upplyst om. Alkohol kostar dessutom den svenska staten x-antal miljoner kronor om året för att ta hand om de som missbrukar. Okey. I get it. Alkohol är farligt, vi har förstått det nu. Men poängen blir ändå, hur farligt och vilka skador skulle vi se på befolkningen om vi hade ett drogliberalt samhälle där vi tillät folk att röka på cannabis på caféer eller hemma..? Det finns väl egentligen två sidor av samma mynt här, antingen så tillåter vi alla droger eller så förbjuder vi allt; alkohol inkluderat, eller så fortsätter vi att ha det som vi har det nu. Och jag tror nog att det är bäst så.
Den svenska mentaliteten kring hur man konsumerar alkohol är grundat i ett förmyndarsamhälle där den äldre generationen växt upp med notböcker; böcker som talade om hur mycket sprit du fick köpa, ett kontrollsamhälle. Och ju mer kontroll - desto roligare blir det att konsumera det som är "farligt" och förbjudet. Skulle det kanske bli samma sak med cannabis? eller är det kanske redan så, att det är roligt för att det är förbjudet? Antagligen så är det så.Alkohol per definition är en drog, ja, det kan jag hålla med om, kaffe är en drog, socker är en drog, vart ska vi dra gränsen? Gränsen måste dras någonstans eller hur? Ska vi förbjuda allting som kan skapa ett beroende eller ska vi tillåta vissa saker och utesluta andra? Ja. Det ska vi faktiskt. För gör vi inte det, så kommer det snart komma de som hävdar att heroin är ju faktiskt inte farligt, så det borde vi också tillåta. And God knows here this is going to end. Jag ser ju förstås att min logik brister här, att jag talar emot mig själv, och jag kan höra drogliberalernas motargument medan jag snabbt knappar ner mina åsikter på tangentbordet - men jag kan ändå inte låta bli att tycka att rättfärdiga användningen av droger inte är rätt väg att gå. Om det nu är så att vi har ett så stort problem med folk som överkonsumerar alkohol i det här landet, och att det kostar oss så mycket pengar att reparera skadorna - varför ser vi då inte till att ta tag i det problemet och få folk att få en mycket hälsosammare inställning till alkohol? Minska en kostnad, ta hand om ett problem. Istället för att öka på problemet genom att propagera för att vi ska bli mer liberala och rättfärdiga något - som vi inte vet vilka effekter det skulle få? Jag tror faktiskt inte jag skulle vilja vara en del av ett samhälle där det är okey att berusa sig på droger. Sen må jag kallas enkelspårig och kanske inte är helt objektiv - men det är min åsikt och den står jag för.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0