När slutar man vara kille? och ung?

Jag spenderar som bekant lite för mycket tid på olika sociala nätverkssajter och springer över de mest fascinerande och skrämmande exempel på folk utan självkritik, självinsikt eller bara omdöme.
Det här skulle kunna fylla ett helt inlägg på flera sidor om vad jag varit med om under åren på nätet, men det som fascinerar mig mest är - När slutar man vara kille? och när slutar man klassas som ung?


Okey, man behöver ju inte gå över en viss ålder och sen helt plötsligt vara gammal, det är ju väldigt relativa begrepp det där med att vara ung och gammal. En del hävdar att man är så ung som man känner sig (folk med åldersnojja?) eller att ålder bara är en siffra... men nu senast såg jag en man vars nickname är "young kille" och sen är han 41 år gammal. Då känner jag att, nja, alltså, i mina ögon så är du nog inte så ung längre, kille är okey, även om jag kanske tycker att när man passerat en viss ålder borde referera till sig själv som en man och inte kille, men det är väl upp till var och en. Men ung, nej. Det är du nog inte. Och nu säger jag ju förstås inte att vara gammal/äldre skulle vara något problem eller lägger någon negativ värdering i det här, men jag tycker bara att på en sajt där majoriteten av medlemmarna är mer 20-25 än 40-50 så är man nog inte att klassas som ung.

Men jag kanske har helt fel.

Det som fascinerar mig är iallafall folks desperation över att bli äldre, är det verkligen så farligt? Jag känner mig t.ex. mycket mer tillfreds med migsjälv nu idag än vad jag gjorde för 5 år sen? Och jag ser betydligt bättre ut. Så antingen har tiden varit snäll mot mig, eller så har jag bara kommit tillfreds med min åldringsprocess. Jag tror de flesta innerst inne tycker det är rätt skönt att åldras, det är ju en naturlig del av vårt liv.

Så min frågeställning kvarstår, när slutar man vara kille och när slutar man; av samhället, klassas som ung?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0