Eurovision Song Contest - "gayvärldens" religiösa högtid

Ja, nu har den varit igång ett tag, den religiösa högtiden inom den sk gayvärlden som vanligt folk känner som Eurovision Song Contest. Aldrig annars på året skrivs det så många spaltmetrar om denna festival som det gör nu. Folk har fester i ESC-anda och spökar ut sig därefter.
För vanliga Svenssons är det ett tillfälle att sitta i soffan och käka chips o kolla på halvdan underhållning som har bytt ut den vanliga monotona lördagsunderhållningen i tv-soffan.
För "gayvärlden" är det julafton, eller liknande stora högtid. Det pyntas, det pratas, det diskuteras kostymer och utföranden. Och som vanligt - alla har sina favoriter som man håller på stenhårt. Allt detta uppbackad av svensk media som ser ESC som en guldkalv - det är ännu ett tillfälle att få mjölka den rosa kossan på lite mer rosa pengar. Gaypengar. För det är där pengarna finns... tydligen.
Själv så fascineras jag ofta av de här stereotyperna som förväntas finnas inom alla sk "världar", Svensson ska ha villa volvo o vovve, mediamänniskor kör SAAB, gaypar har superstylade lägenheter och bor i innerstaden och dricker champagne till frukost och älskar allt som heter schlager, melodifestival och eurovision att göra, och pensionärer åker på dagskryssningar till Mariehamn och smugglar sprit o cigaretter. För så ser ju verkligen verkligheten ut eller hur? Nja... kanske inte riktigt va.
Men Eurovision, där började vi och där ska vi sluta, det som är mest fascinerande varje år är att oavsett vilken låt som Sverige skickar - så kommer vi vinna! Alltid! Det slår aldrig fel. Googla lite på sveriges chanser i ESC eller läs aftonbladet - jag lovar att det står att ikväll kommer den anonymaste av alla anonyma svenska teveshopsprodukter som Bert Karlsson et al har producerat under åren (jag minns inte ens vad hon heter än mindre minns jag hur låten faktiskt låter... vilket inte kan vara ett bra tecken?) gå vidare till final. Och kamma hem hela grejen! Lätt! Absolut! Det är ingen tvekan om saken.
Hallå? Är det nån som ens har hört låten och sett vilken typ av bidrag det är som brukar slå störst? Det är ju knappast balladerna... för så mkt minns jag, det är en ballad vi har skickat. Nån tanig liten kvinna. Urfjantig intetsägande låt... Nej jag måste ju säga att jag ser fram emot att Sverige inte kommer gå vidare. För det kommer vi inte göra, och vad står det då på löpet imogron "katastrof, menlös schlagerprodukt i tårar efter att ha placerats sist" eller så skyller man på att resten av startfältet var för starkt... vilket knappast är ett hållbart argument... faktiskt.
Men vi får se... den som lever får se, och tills imorgon är jag nog iallafall med i leken.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0