En bra chef...?

Jag har haft förmånen(?) att under min karriär komma i kontakt med både bra och dåliga chefer. Dessutom har jag vid två tillfällen själv varit chef; det ska väl tilläggas med varierande resultat.
Det gör iallafall att jag känner att jag har erfarenhet nog att uttala mig om vad som är en bra chef och vad som inte är det.
Recept på en bra chef är någon som inte mikrostyr allting, och som har en bra attityd till sin personal. Men som ändå sätter ner foten ibland och visar att det är han/hon som är chef.
Det finns ju lite olika typer av chefer, helt klart, de som är naturliga ledare och de som eftersträvar att vara det, de som är väldigt auktoritära och de som är lite mjukare i sin ledarstil. Allting har ju sin plats, och beroende på vilken situationen chefen sätts inför så ställs det olika krav på hur man ska vara som person.
I en organisation i uppror, eller som ställs inför omorganisation kan det vara ett krav att chefen skall vara mer auktoritär och verkligen gå in och styra, visa gruppen var den är påväg och vad som är målet.
I en redan fungerande organisation kan chefens roll vara att förvalta och utveckla. Sen är det förstås lite också upp till vilken typ av organisation och storlek på organisation man skall styra.
Jag ställs i dagsläget inför en chef som inte är bra. Faktiskt. Rent ut sagt skulle jag säga att han saknar flera av de kvalitéer som krävs av en ny chef. Han saknar empati, han saknar självinsikt och han saknar helt förmågan att kommunicera med sin arbetsgrupp. Efter en månad på positionen och när personen under lite drygt ett halvår har gått ett managementprogram för att lära sig bli chef så förväntar iallafall jag mig att personen ska kunna ta diskussioner med sin personal på ett professionellt sätt, man kan nå fram till ett resultat i en diskussion och få sin vilja fram utan att höja rösten.
En annan sak som en bra chef aldrig gör är att kritisera en underställd inför andra kollegor. Det gör man i enskilt.
Men det har inte han fattat.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0