Tystnaden är öronbedövande

Jag har landat på landet nu, första nattens sömn var som vanligt helt underbar. Det som alltid slår mig när jag kommer bort ifrån storstaden är att tystnaden såhär på landet är helt öronbedövande, okey, det är fåglar omkring mig som sjunger så högt att det till o från skär i huvudet, men annars är det helt tyst.

Huset är tyst. Inget mekaniskt ljud från ventilationssystem, inga grannar som för oväsen med dammsugare, trädgårdskvarnar och allehanda andra saker som dom kan tänkas göra för att förstöra mitt lugn. Här är det helt tyst. De enda ljud som uppstår är de jag själv producerar. Och naturen.

En frihetskänsla utöver det vanliga är det här skulle man kunna säga. Faktiskt.
Vad bjuder dagen på? Det vet jag inte. Inte än. Men jag har en känsla av att målarfingrarna snart börjar klia och att det tack vare det något tråkiga vädret (mulet och 14 grader) gör att jag kommer spendera större delen av dagen inomhus, och ta tag i några av de mindre projekten som finns! Vilket inte känns helt fel alls faktiskt. Börjar smått o värmer upp där... imorgon blir det till att inviga mitt nya gym (yes, har skaffat mig ett medlemsskap på ett lokalt gym för att kunna underhålla min träning. Dieten fortsätter, nu med ännu mer fokus... 8% ska bli, hm, vad är realistiskt på fyra veckor? 6%? Ja, jag tror vi satsar på det! Så blir jag glad om det blir 7% :)) Vid 6% är jag rippad som Brad Pitt i Fight Club... oh yeah.

Men tillbaka till där jag började, vid tystnaden. Jag har den senaste tiden känt att jag haft andan uppe i halsgropen och även om jag blivit mycket lugnare nu den senaste månaden än vad jag varit under hela våren när jag stressat omkring med arbete och träning och annat tjaffs så har jag ändå inte kunnat slappna av och djupandats. Det är nog för många som inte känt skillnaden svårt att sätta sig in i hur det faktiskt känns, men att ha andan i halsgropen känns som att man hela tiden andas med övre delen av lungorna och folk som är väldigt stressade och spända andas oftast där. Så nu ska jag spendera tid med att lyssna på min egen andning och försöka få den att hamna längre ner i bröstkorgen.

Det kommer även bli en hel del yoga här nere under mina veckor - dels för att jag saknat att yoga så otroligt mycket dels för att jag när jag åker till la France ska hålla eftermiddagsyogakurser. Så "inhale and reach for the stars, exhale and bend forward with a straight back placing the palm of your hands at the floor while exhaling..."

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0