"Diethets" ^_

haha! Okey, nu tänkte jag ta den här "diethetsen" som säkert en del kallar det till nya höjder genom att blogga om det, iallafall i några dagar. För om en vecka är jag i Nice, och sen kommer jag ändra upplägg för min träning och diet. Tror jag... även om jag är väldigt nöjd som jag har det nu.
Okey, så jag tänkte såhär, att jag ska posta lite "utgångsdata" och sen får vi se, ingen hets, var vi hamnar på ska vi säga torsdag? Jag kallar inlägget Diethets bara för att jag tycker det är lite kul, det är med glimten i ögat som jag hoppas ni fattar, men ändå, allting som jag kommer skriva om det kommer ju förstås vara sant. Jag ger de hårda siffrorna, jag lämnar inte ut något! ^^
Ingångsvärden idag är då:
Kroppsvikt: 81 kg
Kroppsfett: 7,8%
Kalipervärden:
Bröst: 3 mm (hallå! no fat! bara skinn!)
Mage: 7 mm
Lår: 17 mm (okey, så jag har tappat 16 mm i rent fett på benen på 7 veckor).
Bioimpedansmätaren från helvettet lämnar vi ute här, för en sån har jag inte tillgång till nu.
Så, alltså av mina 81 kg så är 6,3 kg rent fett. Det omsätter till 56 700 kcal. Det låter mkt va? Men betänk då en "vanlig" person med en kroppsvikt på kanske 114 kg och en fettprocent på 28%, då är det 287 280 kcal.
Min energibalans ligger på ca 2100 kcal/dag, dvs, det är den energi min kropp behöver för att behålla den sammansättning den har idag. Jag tänker fortsätta som jag gjort hittills och ligga på 1500 kcal +/- 100 kcal på icke-träningsdagar och +400 kcal på träningsdagar. Av de här 1500 kcal/dag kommer energiprocentfördelningen vara ca 46E% protein, 30E% fett och 20E% kolhydrater. Det är, i runda slängar 2,2 gram protein/kilokroppsvikt om man nu ska hålla på o prata den fördelningen också.
Träning? Yes, det har vi! Måndag så kör vi knäböj! :D Sen blir det träning på torsdag, så nu blir det inte så mkt prat om träning här, men det kommer sen. Jag kommer fortsätta köra min morgoncardio, den är dels skön och sen är den härlig för förbränningen.
Och räkna på det? kan man det? haha, klart man kan! Jag tänker använda mig av en kvalificerad gissning och utgå ifrån att min kropp förbränner 13 kcal/min vid lättare löpning (10km/h, ca 130 bpm, har sumpat min pulsklocka så har ingen direkt koll men jag känner min kropp så väl att jag vet var jag ska ligga för att springa 10km/h) och 6 kcal/min vid gång 5-6km/h, inte så mkt va!?
Så dagens träning är, walking 5 km vilket tog en 25 minuter, vilket pangar på 25 x 6 = 150 kcal (hela 150 kcal! tänka sig! det omsätter till 250 gram Kesella lätt iof, men också typ en tsk Ben&Jerry-glass), och sen blev det löpning 5 km på 16 minuter (vilket borde betyda 20 km/h, men det är ju inte riktigt rimligt för den hastigheten skulle jag inte kunna hålla uppe), så här tänker utgår ifrån att jag pangade på 16kcal/min vilket blev 16 x 16 = 256 kcal, totalt 150 + 256 = 406 kcal.
Energibalans skulle alltså vara 2100 kcal, intag från föda är 1500 kcal, vilket är ett underskott på 600 kcal/dag, nu har jag gjort av med 406 kcal så idag än så länge ligger vi på ett underskott på ca 1000 kcal, men jag har också käkat en glass och den innehöll hela 416 kcal! Det är ju löjligt, jag hade kunnat käka en ostkaka och fått i mig mer protein än vad jag fick från den där glassen, men men, no harm done! :D
Så, vi jag kommer ligga på ett underskott på 3200 kcal på de här 6 dagarna. Och för er som inte förstår det så är det två burkar Ben&Jerrys (ja, jag tjatar om den glassen bara för att folk har en förmåga att vilja trycka i sig sjuka mängder!), eller 12 öl. Det kan du juh också tänka på nästa gång du får för dig att äta glass, du kan dricka 6 öl istället... :P Dock skulle jag nog nästan vilja hävda att glassen är nyttigare... :P

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0